Lekcja historii… Podręczniki historii zwykle zawierają treści oparte na „suchych” informacjach. Próżno szukać w nich rozbudowanych opisów dotyczących życia codziennego, życia z widmem wojny i okupacji. Podręczniki skupiają się na faktach…
12 kwietnia, w sali widowiskowej GCK odbyło się kolejne spotkanie związane z realizacją projektu historycznego „Śladami historii Dąbróweckiej Ziemi”, mające na celu przybliżenie sytuacji i warunków życia mieszkańców w latach okupacji.
Pierwsza część spotkania, którą poprowadził Robert Szydlik – dziennikarz, historyk, polonista poświecona była historii zrzutów żołnierzy Cichociemnych na placówkę „Imbryk” pod Kołakowem”. Historyk uzmysłowił wszystkim jak ważną rolę odgrywały akcje cichociemnych, co ich charakteryzowało. W oparciu o liczny materiał zdjęciowy ilustrował też wygląd specjalnych samolotów wykorzystywanych do zrzutów. Spotkanie uświadomiło młodzieży, jak często bohaterami akcji partyzanckich byli zwykli ludzie, którzy na co dzień w niczym nie odróżniali się od pozostałych - uprawiali rolę, dbali o dom, posiadali rodziny - bohaterami stali się dzięki świadomości patriotyzmu.
Druga część spotkania była poświęcona głównie obchodom świąt wielkanocnych w czasach wojny i okupacji. Poprowadziły ją p. Krystyna Głowacka i p. Alina Woźniak- mieszkanki gminy Dąbrówka. Panie szczegółowo opisywały młodym słuchaczom, jak wiele rzeczy zmieniło się na przestrzeni czasu: sposoby malowania pisanek, ubierania „święconki” wielkanocnej, jej zawartość… nawet „Lany Poniedziałek” różnił się od tego obchodzonego przez nas. Wszyscy z ogromnym zainteresowaniem wsłuchiwali się w opowieści lektorek i zadawali mnóstwo pytań. Panie przedstawiły także warunki życia dzieci, ich rodzin w tych trudnych czasach. Opowiadały o wielkiej biedzie, gdzie na rodzeństwo przypadała jedna para butów - którą się wymieniali, używanych i przerabianych ubraniach, braku jedzenia, o nieustannym strachu przed okupantem i czyhającym wszędzie niebezpieczeństwem. Dzieci miały wówczas bardzo dużo obowiązków i mało powodów do radości, a mimo to potrafiły też znaleźć sposób na zabawę - lalką uszytą przez mamę lub siostrę z gałganków, drewnianym wózkiem, czy fajerką z kuchni turlaną na pogrzebaczu. Okazało się, że ludzie mimo wszystko starali się żyć normalnie.
Spotkanie było żywą lekcją historii- bliższą od naukowych faktów, bo zamiast spisów najważniejszych wydarzeń i dat, przybliżono historie ludzi takich jak my.
Lekcja szkicowania duszy dziadka
Istnieją tysiące odpowiednich wyrazów, które można wykorzystać podczas pisania o życiu targanym emocjami i strachem… Istnieje mnóstwo słów, które wyrażają uczucia- smutku, tęsknoty, niedoli… Jak narysować cierpienie? Jak sprawić, aby rysunek miał duszę? 17 i 18 kwietnia w Gminnym Centrum Kultury odbyły się warsztaty plastyczne, które poprowadziła Magdalena Karłowicz Iwanicka- rzeźbiarka, rysowniczka, absolwentka Uniwersytetu
Lekcja historii… Podręczniki historii zwykle zawierają treści oparte na „suchych” informacjach. Próżno szukać w nich rozbudowanych opisów dotyczących życia codziennego, życia z widmem wojny i okupacji. Podręczniki skupiają się na faktach…
12 kwietnia, w sali widowiskowej GCK odbyło się kolejne spotkanie związane z realizacją projektu historycznego „Śladami historii Dąbróweckiej Ziemi”, mające na celu przybliżenie sytuacji i warunków życia mieszkańców w latach okupacji.
Pierwsza część spotkania, którą poprowadził Robert Szydlik – dziennikarz, historyk, polonista poświecona była historii zrzutów żołnierzy Cichociemnych na placówkę „Imbryk” pod Kołakowem”. Historyk uzmysłowił wszystkim jak ważną rolę odgrywały akcje cichociemnych, co ich charakteryzowało. W oparciu o liczny materiał zdjęciowy ilustrował też wygląd specjalnych samolotów wykorzystywanych do zrzutów. Spotkanie uświadomiło młodzieży, jak często bohaterami akcji partyzanckich byli zwykli ludzie, którzy na co dzień w niczym nie odróżniali się od pozostałych - uprawiali rolę, dbali o dom, posiadali rodziny - bohaterami stali się dzięki świadomości patriotyzmu.
Druga część spotkania była poświęcona głównie obchodom świąt wielkanocnych w czasach wojny i okupacji. Poprowadziły ją p. Krystyna Głowacka i p. Alina Woźniak- mieszkanki gminy Dąbrówka. Panie szczegółowo opisywały młodym słuchaczom, jak wiele rzeczy zmieniło się na przestrzeni czasu: sposoby malowania pisanek, ubierania „święconki” wielkanocnej, jej zawartość… nawet „Lany Poniedziałek” różnił się od tego obchodzonego przez nas. Wszyscy z ogromnym zainteresowaniem wsłuchiwali się w opowieści lektorek i zadawali mnóstwo pytań. Panie przedstawiły także warunki życia dzieci, ich rodzin w tych trudnych czasach. Opowiadały o wielkiej biedzie, gdzie na rodzeństwo przypadała jedna para butów - którą się wymieniali, używanych i przerabianych ubraniach, braku jedzenia, o nieustannym strachu przed okupantem i czyhającym wszędzie niebezpieczeństwem. Dzieci miały wówczas bardzo dużo obowiązków i mało powodów do radości, a mimo to potrafiły też znaleźć sposób na zabawę - lalką uszytą przez mamę lub siostrę z gałganków, drewnianym wózkiem, czy fajerką z kuchni turlaną na pogrzebaczu. Okazało się, że ludzie mimo wszystko starali się żyć normalnie.
Spotkanie było żywą lekcją historii- bliższą od naukowych faktów, bo zamiast spisów najważniejszych wydarzeń i dat, przybliżono historie ludzi takich jak my.
Lekcja szkicowania duszy dziadka
Istnieją tysiące odpowiednich wyrazów, które można wykorzystać podczas pisania o życiu targanym emocjami i strachem… Istnieje mnóstwo słów, które wyrażają uczucia- smutku, tęsknoty, niedoli… Jak narysować cierpienie? Jak sprawić, aby rysunek miał duszę? 17 i 18 kwietnia w Gminnym Centrum Kultury odbyły się warsztaty plastyczne, które poprowadziła Magdalena Karłowicz Iwanicka- rzeźbiarka, rysowniczka, absolwentka Uniwersytetu