Gminne Centrum Kultury w Dąbrówce od 8 lat włącza się w realizację programu „Stypendium Twórcze dla Uzdolnionej Młodzieży z Mazowsza- Obóz Artystyczny Łucznica” organizowanego przez Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki. Pokryliśmy już koszty wyjazdu dla 24 osób z naszej gminy.
27 kwietnia 2012 r. odbył się gminny etap XII Konkursu Poetyckiego ,,Cyprian Norwid – Poeta Naszej Ziemi”. Uczestnicy, uczniowie szkół podstawowych i gimnazjalnych z terenu gminy Dąbrówka, zaprezentowali utwory Norwida w dwóch kategoriach: recytacji oraz poezji śpiewanej.
Jak przed każdym występem i tym razem na twarzach występujących pojawiła się trema…nie wpłynęła ona jednak na całokształt występów artystycznych. W profesjonalny sposób zaprezentowali twórczość norwidowską.
Nagrodzone prace:
Wyróżnione prace:
24 kwietnia 2012 r w Gminnym Centrum Kultury w Dąbrówce odbyły się warsztaty fotograficzne poprowadzone przez pana Bogdana Śladowskiego, długoletniego fotografa oraz twórcę Agencji Fotograficznej BoFoto. Warsztaty te poprzedzały konkurs fotograficzny „Śladami naszej historii” wchodzący w skład projektu „Śladami historii Dąbróweckiej Ziemi”. Uczniowie klas drugich szkół gimnazjalnych z terenu Gminy Dąbrówka zebrani na sali widowiskowej Centrum Kultury, z zaciekawieniem przysłuchiwali się przydatnym wskazówkom i sugestiom prowadzącego.
Nagrodzone prace:
Wyróżnione prace:
Wyniki Konkursu wiedzy o historii najnowszej i dniu dzisiejszym gminy Dąbrówka
Nagrodzone prace:
Wyróżnione prace:
W dniach 16 i 18 kwietnia 2012 r. w pracowni komputerowej Publicznego Gimnazjum w Dąbrówce im. T. Kościuszki odbyły się warsztaty komputerowe. Poprowadziła je Grażyna Podgórska, nauczyciel informatyki tej szkoły. Uczniowie zapoznali się z obsługą programu Microsoft Publisher, a w szczególności z regułami tworzenia biuletynów oraz zasad formatowania tekstu. Dużą uwagę poświęcano obróbce zdjęć, jak również obsłudze wybranych programów graficznych. Wszystkie te umiejętności bez wątpienia przysłużą się podczas przygotowywania biuletynu historycznego dotyczącego Ziemi Dąbróweckiej.
Kolejnym etapem spotkań z dziećmi były warsztaty historyczne. Odbyły się one w dniach 19-20 kwietnia w Gminnym Centrum Kultury w Dąbrówce. Poprowadziła je Agnieszka Nowińska, koordynatorka programu ,,Media w społeczeństwie obywatelskim” Fundacji Towarzystwo Demokratyczne Wschód. Celem warsztatów historycznych było przybliżenie dzieciom przeszłości gminy Dąbrówka, tzw. poszukiwanie znaków czasu naszego regionu.
Pani Agnieszka w czasie spotkań wykorzystała metody aktywizujące dzieci. Zajęcia sprawdzały przede wszystkim umiejętności pracy grupowej. Przeważającym sposobem aktywizacji pracy uczniów było przygotowywanie plakatów.
W pierwszym dniu warsztatów historycznych uczniowie wyznaczyli na mapie gminy Dąbrówka położenia geograficzne miejscowości, w których mieszkają, jak również pozostałych znajdujących się na tym terenie. Następnie próbowali określić tematy, które mogą zostać wykorzystane w biuletynach. Jako ciekawe wymienili m.in. grób szlachcica z Małopola znajdujący się na cmentarzu w Dąbrówce, ,,Organistówkę” (budynek mieszczący pomieszczenia dla wikarego, organisty i kościelnego) oraz Fabrykę Piwa imienia Jana Egerta w Ślężanach. Dzieci zasypały prowadzącą różnymi pomysłami na ciekawą pracę. Ustalono, że podstawowym źródłem czerpania informacji do biuletynu historycznego jest rozmowa z najstarszymi mieszkańcami danych wiosek. Wiedza, szczególnie ta dotycząca społeczności lokalnej przekazywana jest z pokolenia na pokolenie. Innymi źródłami są niewątpliwie: Kronika Publicznej Szkoły Powszechnej II stopnia w Kołakowie, Kronika Parafii pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Dąbrówce, Kronika Ochotniczej Straży Pożarnej w Dąbrówce i w Chajętach oraz maszynopis Stanisława Karłowicza: ,,Nauka w szkole w Dąbrówce. Opowieści i wspomnienia za okres od 1906 r. do 1946 r”.
Wszyscy uczestnicy warsztatów razem zdecydowali, które pomysły mogłyby być atrakcyjne zarówno dla osób dorosłych, jak i dzieci w ich wieku. Zwieńczeniem pierwszego dnia warsztatów historycznych było podsumowanie uwydatniające drogę, którą należy przebyć od wymyślenia tematu do jego zrealizowania.
Drugi dzień warsztatów historycznych także był interesujący dla uczestników. Uczniowie poznali konkretne formy dziennikarskie, szczególnie zainteresowali się wywiadem, a w nim sposobem zadawania pytań. Poznali dwa rodzaje pytań, które można zadać podczas przeprowadzania rozmowy. Podzielili je na otwarte i zamknięte. Uczniowie zapoznali się również z sylwetkami wybranych osób mieszkających w gminie Dąbrówka, za źródło zdobywania informacji służyła im książka ,,Ocalić tożsamość”. Następną część warsztatów stanowił przegląd fotografii. Uczniowie starali się wybrać najciekawszą, która mogłaby zostać umieszczona w gazecie. Istotnym elementem tej części zajęć było charakterystyka dobrego zdjęcia.
Warsztaty urozmaicały różnego rodzaju ćwiczenia ruchowe: uczniowie próbowali rozwiązać węzeł gordyjski, przesiadali się miejscami, dzielili na grupy według dat urodzenia bez użycia słów, wykorzystując tylko mimikę twarzy i gesty.
Czterodniowe warsztaty zakończyły się, uczniowie zapoznali się ze sposobem wyszukiwania ciekawych tematów oraz z tym, w jaki sposób zrealizować pomysł, by przyciągnął uwagę osób w każdym wieku. Teraz czas na wykorzystanie zdobytej wiedzy w praktyce. Każda szkoła reprezentowana przez czterech uczniów przygotuje biuletyn historyczny poświęcony lokalnej historii. Prace należy złożyć w terminie do 26 maja i przekazać do Gminnego Centrum Kultury w Dąbrówce.
Trzymamy kciuki za ciekawe biuletyny historyczne!
NAGRODA - Rossa Pachulska Kryszkiewicz - SP Dąbrówka
WYRÓZNIENIE-Kajetan Maślak, Bartłomiej Paź, Krzysztof Romanowski, Tomasz Wardak
Lekcja historii…
Podręczniki historii zwykle zawierają treści oparte na „suchych” informacjach. Próżno szukać w nich rozbudowanych opisów dotyczących życia codziennego, życia z widmem wojny i okupacji. Podręczniki skupiają się na faktach…
12 kwietnia, w sali widowiskowej GCK odbyło się kolejne spotkanie związane z realizacją projektu historycznego „Śladami historii Dąbróweckiej Ziemi”, mające na celu przybliżenie sytuacji i warunków życia mieszkańców w latach okupacji.
Pierwsza część spotkania, którą poprowadził Robert Szydlik – dziennikarz, historyk, polonista poświecona była historii zrzutów żołnierzy Cichociemnych na placówkę „Imbryk” pod Kołakowem”. Historyk uzmysłowił wszystkim jak ważną rolę odgrywały akcje cichociemnych, co ich charakteryzowało. W oparciu o liczny materiał zdjęciowy ilustrował też wygląd specjalnych samolotów wykorzystywanych do zrzutów. Spotkanie uświadomiło młodzieży, jak często bohaterami akcji partyzanckich byli zwykli ludzie, którzy na co dzień w niczym nie odróżniali się od pozostałych - uprawiali rolę, dbali o dom, posiadali rodziny - bohaterami stali się dzięki świadomości patriotyzmu.
Druga część spotkania była poświęcona głównie obchodom świąt wielkanocnych w czasach wojny i okupacji. Poprowadziły ją p. Krystyna Głowacka i p. Alina Woźniak- mieszkanki gminy Dąbrówka. Panie szczegółowo opisywały młodym słuchaczom, jak wiele rzeczy zmieniło się na przestrzeni czasu: sposoby malowania pisanek, ubierania „święconki” wielkanocnej, jej zawartość… nawet „Lany Poniedziałek” różnił się od tego obchodzonego przez nas. Wszyscy z ogromnym zainteresowaniem wsłuchiwali się w opowieści lektorek i zadawali mnóstwo pytań. Panie przedstawiły także warunki życia dzieci, ich rodzin w tych trudnych czasach. Opowiadały o wielkiej biedzie, gdzie na rodzeństwo przypadała jedna para butów - którą się wymieniali, używanych i przerabianych ubraniach, braku jedzenia, o nieustannym strachu przed okupantem i czyhającym wszędzie niebezpieczeństwem. Dzieci miały wówczas bardzo dużo obowiązków i mało powodów do radości, a mimo to potrafiły też znaleźć sposób na zabawę - lalką uszytą przez mamę lub siostrę z gałganków, drewnianym wózkiem, czy fajerką z kuchni turlaną na pogrzebaczu. Okazało się, że ludzie mimo wszystko starali się żyć normalnie.
Spotkanie było żywą lekcją historii- bliższą od naukowych faktów, bo zamiast spisów najważniejszych wydarzeń i dat, przybliżono historie ludzi takich jak my.
Lekcja szkicowania duszy dziadka
Istnieją tysiące odpowiednich wyrazów, które można wykorzystać podczas pisania o życiu targanym emocjami i strachem…
Istnieje mnóstwo słów, które wyrażają uczucia- smutku, tęsknoty, niedoli…
Jak narysować cierpienie?
Jak sprawić, aby rysunek miał duszę?
17 i 18 kwietnia w Gminnym Centrum Kultury odbyły się warsztaty plastyczne, które poprowadziła Magdalena Karłowicz Iwanicka- rzeźbiarka, rysowniczka, absolwentka Uniwersytetu
Nagrodzone prace
Wyróżnione prace
Zuzanna Rurarz
Strona 2 z 4